Тема: Урöк да перемена. Кывпод.

Класс: 5

Небöг: Шондi нюм: 5 класса челядьлы комиöн сёрнитны велöдчан небöг. Сыктывкар: ООО «Анбур», 2009. 96 л.б.

Урöклöн тип: выль тема сетöм.

Урöклöн могъяс.

             Велöдан: 1. Тöдмöдны тема серти выль кывъясöн да велöдны колана ногöн сёрнитны комиöн.

2. Тöдмöдны велöдчысьясöс кывподöн коми кывйын.

            Сöвмöдан: 1. Сöвмöдны «Коми кыв» предмет серти тöдöмлунъяс восьтыны кöсйöм.

2. Сöвмöдны логикаа мöвпалöм да йитчана сёрни.

            Воспитательнöй: 1. Воспитывайтны кыкöн да группаын уджавны кужöм.

2. Воспитывайтны велöдчысьясöс бура кывзыны да кывны öта-мöдöс, пыдди пуктыны ёртöс.

3. Велöдны кутны кыв не сöмын ас, но и группалöн тöдöмлунъяс вöсна. 

Урöк вылö колö: компьютер, проектор, экран, мультимедийнöй презентация, выль кывъясöн карточкаяс, рочöн да комиöн урöк нимъяса карточкаяс, дифференцированнöй гортса уджöн карточкаяс.

Урöклöн мунöм

1.Урöк котыртöм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Тöдöмлунъ-яслöн актуализация.

 

 

 

 

 

 

 

 

1№ слайд

 

 

 

3.Проблема пуктöм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Выль тöдöмлунъяс восьтöм.

2№ слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кывпод видлалöм.

 

 

 

 

3 № слайд

(Анимация эффект отсöгöн петöны кадакывлöн неопределённöй формалöн признакъясыс)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд вылö петö ручка да тетрадьлöн анимация серпас)

Урöк нимъяс видлалöм.

(Параясöн уджалöм, а сэсся группаясöн)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 № слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Первичнöй закрепление.

 

 

5 № слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 № слайд

 

 

 

Физминутка

(6 № слайд)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мый позьö вöчны урöк да перемена вылын.

 

 

6. Асшöра удж вöчöм да асшöра прöверитöм. 

 

 

 

 

 

 

7 № слайд

 

 

 

 

7.Повторитöм.

 

 

 

 

 

 

8 № слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Урöк серти кывкöртöдъяс вöчöм:

1) рефлексия

 

2)велöдчысьяс асьнысö донъялöны.

9 № слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Гортса удж сетöм.

 

10 № слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 № слайд

- Видза оланныд! Видзöдлöй öта-мöд выланыд, нюмъёвтöй. Пуксьöй.

- Вайö казьтыштам, мый йылысь сёрнитiм колян урöк вылын?

(Школа, класс, урöкъяс, классöн веськöдлысь йылысь; велöдiм петан, пыран да ина падежа суффиксъяс)

 - Медым казьтыштны тайö темасö, вöчам удж. Вуджöдöй сёрникузяяссö комиö:

1. Я иду в школу. (Ме муна школаö)

2. Я вышла из класса. (Ме петi классысь)

3. Я учусь в пятом классе. (Ме велöдча витöд классын)

- Бур! А колöны-ö миянлы тайö суффиксъясыс да темаясыс? Мыйла?

(Да, колöны, медым бура сёрнитны комиöн)

- Кыдз тi чайтанныд, мый йылысь кутам сёрнитны  тайö урöк вылын? (Урöк вылын ми кутам сёрнитны школа йылысь)

- Бур. Медым тöдмавны выль темасö, видзöдлам экран вылö. Лыддьöй кывъяссö медводдза столбикысь, вуджöдöй.

Вöльгым тöлысь дас кöкъямысöд лун

 

1.Шылада урöк                               2.    Лыддьысьны 

   Витöд урöк                                           гижны

   Удж урöк                                              шойччыны
   Вöр-ва урöк                                         вуджöдчыны

- Кутшöм кыв лоö лишнöйöн? Мыйла? (Лишнöй кыв – «витöд урöк», сы вöсна мый тайö кывйыс петкöдлö урöкыслысь пöрадоксö, а мукöдыс – урöк нимъяс)

- Кутшöм кывъяс лоисны тöдтöмöсь? (Тöдтöмöн лоис «шылада урöк» кывъяс)

- Лыддьöй кывъяссö мöд столбикысь, вуджöдöй. Кутшöм кыв лоö лишнöйöн? Мыйла? (Лишнöй кыв – «шойччыны», сы вöсна мый перемена вылын ми шойччам, а урöк вылын ми гижам, лыддьысям да вуджöдчам)

- И сiдз, тайö торйöдöм кывъяс сертиыс тöдмалöй талунъя урöклысь темасö. (Урöклöн темаыс «Урöк да перемена»)

- Восьтам тетрадьяс, гижам числö, тема.

- Пуктам ас водзö могъяс, мый тi тöдмаланныд урöк вылын тайö тема сертиыс? Тiянлы отсаласны кывъясыс медводдза слайдысь.

(1. Тöдмавны, кыдзи вуджöдчöны урöк нимъяс рочысь комиö)

- А ещö? Видзöдлöй мöд столбикысь кывъяс вылас. Кор шойччам, кор гижам, лыддьысям да вуджöдчам? (Урöк да перемена вылын)

- Сöмын-ö тайöс ми вöчам? Сiдзкö, кутшöм мог ещö пуктам?

(2. Тöдмавны, кыдзи комиöн вермам висьтавны, мый позьö вöчны урöк да перемена вылын)

- А ещö? Кутшöм формаын сетöма кадакывъяссö? (Кадакывъяссö сетöма неопределённöй формаын)

- Сiдзкö, мый ещö тöдмалам?

(3. Тöдмалам кадакывлöн неопределённöй форма йылысь коми кывйын)

- Челядь, мыйла тiянлы колöны тайö могъясыс? (Медым бура сёрнитны школа йылысь комиöн, тöдмавны унджык выль коми кыв)

- Медым восьтыны тайö темасö, видзöдлам выль кывъяс.

Вöльгым тöлысь дас кöкъямысöд лун

Урöк да перемена.

Вермасьны – бороться

Вурсьыны – шить

Дасьтысьны – готовиться

Коллявны – проводить

Пажнайтны – обедать

Прöст кад – свободное время

Пусьыны – варить

Разöдны – раздать

Серпасасьны – рисовать

Сёянiн – столовая

Тöдмавны – узнать

Тувъясьны – забивать гвозди

Чеччавны – прыгать

Урöк лыддьöг – расписание уроков

Кывбур - стихотворение

-  Быдöнлöн парта вылын эм выль кывъясöн карточка, сiйöс клейтанныд асланыд кывкудйö «Урöк да перемена» тема юкöнö. Ме лыддя выль кывъяссö комиöн и рочöн, а тi ме бöрся öтлаын – сöмын комиöн.

 - Кутшöм юалöмъяс вылö вочавидзöны выль кывъяс? (Выль кывъяс вочавидзöны Мый? Мый вöчны? юалöмъяс вылö)

- Кутшöм кывъяс вочавидзöны мый? юалöм вылö? (Прöст кад, сёянiн, урöк лыддьöг, кывбур)

- Кутшöм кывъяс вочавидзöны мый вöчны? юалöм вылö? (Мукöдыс)

- Кутшöм тайö кывсикас? (Тайö неопределённая форма глагола)

Неопределённая форма глагола                  Кывпод

              Что делать?                                     Мый вöчны?

                     - ть                                              - ны, - ыны

                  считать                                            артавны

 

- Öткодялам кадакывлысь неопределённöй формасö коми да роч кывйын. Видзöдам выль кывъяс карточка вылысь. Кадакывлöн неопределённöй форма комиöн лоас кывпод.

- Кутшöм юалöм вылö вочавидзö кадакывлöн неопределённöй форма роч кывйын? (Кадакывлöн неопределённöй форма роч кывйын вочавидзö Что делать? юалöм вылö)

-  Коми кывйын? (Вочавидзö Мый вöчны? юалöм вылö)

- Кутшöм суффикс отсöгöн артмö кадакывлöн неопределённöй форма роч кывйын? (Кадакывлöн неопределённöй форма роч кывйын артмö –ть суффикс отсöгöн)

- Коми кывйын? (Артмö -ны,-ыны суффиксъяс отсöгöн)

- Например, босьтам считать кадакыв. Кутшöм суффикс отсöгöн артмöма? (Артмöма –ть суффикс отсöгöн)

- Кывсö вуджöдöй комиö? (Артавны)

- Кыдзи артмöма кывпод? (Кывпод артмöма -ны суффикс отсöгöн)

- Мыйла колö тайö пасыс? (Колö гижны тетрадьö)

- Öти пример содтöй асьныд.

- Прöверитам.

- И сiдз, мый выльторсö тi öнi тöдмалiнныд?

 

- Тiян могъясысь öти - тайö тöдмавны, кыдзи вуджöдчöны урöк нимъяс рочысь комиö. Ворсыштам: сета карточкаяс, аддзöй роч урöк нимъяслы коми нимъяс. Уджалам кыкöн, а сэсся нёльöн. Кодъяс помаласны водзджык, отсалöй ёртъяслы.

Коми кыв

коми язык

Роч кыв

русский язык

Артасян урöк

математика

Серпасасян урöк

изобразительное искусство

Вöр-ва урöк

природоведение

Удж урöк

труд

Английскöй кыв

английский язык

Шылада урöк

музыка

- Прöверитам, видзöдлöй слайд вылö. Тадзи-ö тiян? Гораа лыддям.

Урöк лыддьöг

Коми кыв – коми язык

Роч кыв – русский язык

Артасян урöк - математика

Серпасасян урöк – изобразительное искусство

Вöр-ва урöк - природоведение

Удж урöк - труд

Английскöй кыв – английский язык

Шылада урöк - музыка

- Кодлöн вöлi тадзи кыкöн уджалiгöн нин? Кодлöн группаясын уджалiгöн?

- Мыйла танi абуöсь мукöд урöк нимъясыс? (Абуöсь мукöд урöк нимъясыс, сы вöсна мый найöс шуам сiдзи жö, кыдзи и рочöн)

- Устнöя лöсьöдöй урöк лыддьöг выльлун кежлö. Прöверитам. (Урöк лыддьöг выльлун кежлö: роч кыв артасян урöк, удж урöк, удж урöк)

- Видзöдлöй слайд вылö.

Четверг

1. Артасян урöк

2. Литература

3. Вöр-ва урöк

4. Роч кыв

5. Коми кыв

Татшöм-ö урöкъяс четвергö? А кутшöм урöкъяс? (Абу татшöм урöкъяс. Четвергö артасян урöк, роч кыв, коми кыв, английскöй кыв, физкультура)

- И сiдз, бергöдчылам урöк заводитчöмö (1 № слайд дорö). Ми вермам вуджöдны тайö кывсö? (Да, вермам. Шылада урöк – музыка)

- Сiдзкö, мый ми тiянкöд тöдмалiм? (Ми тöдмалiм урöк нимъяс комиöн)

- Шойччыштам. Лыддям слайд вылысь кывбур и вöчам ме бöрся зарядка (кывбур лыддигöн челядь чеччöны, лэптöны кыкнан кинысö вывлань, сэсся кытш вöчöмöн лэдзöны увлань; ки пуктöны коскö да ас гöгöрныс бергöдчöны; пуксьöны чöла да нюмъёвтöны)

Шондi.

Быд асылö петö шондi,

Вайö гажа югыд лун,

Ставсö бура гöгöр шонтö –

Шуда нюмöн садьмö му!

                            (И. Торопов)

 

- Тiян вöлi ещö öти мог. Кутшöм? (Миян вöлi мог - тöдмавны, кыдзи комиöн вермам висьтавны, мый позьö вöчны урöк да перемена вылын)

- Восьтам «Шондi нюм небöгъяс 12-13 л.б. вылын. Кутшöм удж ми бöръям, тöдмавны, мый позьö вöчны урöк да перемена вылын? (14 удж)

- Лыддям да вуджöдам.

- Öнi уджалам группаясöн. Быд группа лöсьöдö сёрникузя:

1 группа – мый позьö вöчны артасян урöк вылын;

2 группа – мый позьö вöчны коми кыв урöк вылын;

3 группа – мый позьö вöчны удж урöк вылын;

4 группа – мый позьö вöчны перемена  вылын.

- Мый тiянлы отсалас? (Миянлы отсаласны карточкаысь выль кывъяс, кывъяса шондi)

- Сёрникузясö тэчны отсалас тайö слайдыс.

 

(Мый?) ... вылын позьö (мый вöчны?) ... .

 

- Прöверитам. Лыддьö группаысь öти бöрйöм морт.

- И сiдз, мый тi öнi тöдмалiнныд? (Ми тöдмалiм, кыдзи комиöн вермам висьтавны, мый позьö вöчны урöк да перемена вылын)

- Бур. Тi тöданныд нин выль кывъяс, кужанныд лöсьöдны сёрникузяяс. Видзöдлам, верманныд-ö тi гöгöрвоны текст. Уджалам группаясын. Пöльыштiс тöв, и став сёрникузясö текстын торкис. Мый тiянлы колö вöчны? (Миянлы колö бöр тэчны сёрникузяясс сьöрсьöн-бöрсьöн)

- Прöверитам слайд серти. Мичаа лыддям.

Менам радейтана урöк

    Öнi ме велöдча витöд классын. Менам радейтана урöк – артасян урöк. Тайö урöксö велöдö Мария Ивановна. Артасян урöк вылын позьö артавны примеръяс, задачаяс, гижны уравнениеяс, кывзыны велöдысьöс.

- Кутшöм ним сетам тайö текстыслы? А тайö нимыс лöсялö?

А öнi видзöдлам, бура-ö тi гöгöрвоинныд текстсö. Ворсыштам «Тадзи – абу тадзи» играысь. Шуам «тадзи», висьтала кö ме сёрникузясö колана ногöн; «абу тадзи», висьтала кö ме сёрникузясö абу колана ногöн, да менö исправитöй.

1.Велöдчысьлöн радейтана урöк – удж урöк. (Абу тадзи, велöдчысьлöн радейтана урöк – артасян урöк)

2.Тайö урöксö велöдö Мария Ивановна. (Тадзи)

3.Велöдчö квайтöд классын. (Абу тадзи, велöдчö витöд классын)

4.Артасян урöк вылын позьö чеччавны, серпасасьны. (Абу тадзи, артасян урöк вылын позьö артавны примеръяс, задачаяс, гижны уравнениеяс, кывзыны велöдысьöс)

- Зэв бур, мый ставсö гöгöрвоинныд.

 

- И сiдз, пöртiнныд-ö олöмö став могсö, кодъясöс тi пуктiнныд ас водзаныд? (Да)

- Мый тi тöдмалiнныд талунъя урöк вылын?

 

- Öнi донъялам урöк, вöчам синквейн. Видзöдам слайд вылö.

Выводы урока

Кто? Что? 

1  

существительное  

 

Какой?

2

прилагательных

 

Что делали на уроке?

3

глагола

 

Ваше отношение к уроку

Фраза из 4-х слов

 

Выразите ваше отношение к уроку

1

слово

 

 

- Тайö урöк серти, рочöн либö комиöн, гижöй 1эмакыв, 2 кывберд, 3 кадакыв, 4 кывъя тэчас, 1 öтувъя кыв.

- Видзőдлам, мый тi гижинныд (юалам 1-2 мортőс).

- Гортса уджнытö бöръянныд асьныд.

Гортса удж

v Вöчны урöк лыддьöг комиöн воторник да середа кежлö.

либö

v Серпасавны шондi: «Литература урöк вылын позьö...» .

либö

v Гижны сочинение: «Менам радейтана урöк».

 

- Медводдза уджыс кокньыд, мöдыс – шöркодь, коймöдыс-сьöкыд.

- Зэв ыджыд аттьö бура уджалöмысь! Тiянлы неыджыд козин слайд вылын (анимация серпасъяс). Пуктам донъялан пасъяс.

 

 

         Аттьö уджалöмысь!

 

 

 

 

Бесплатный конструктор сайтов - uCoz